måndag 1 februari 2010

Utlottning 5 - Säsongsguide och teprover


Vinnare av förra veckans utlottning, en grön bok är Miamaria Wannmyr. Maila en adress till helen@heavenlyhel.se så jag vet var den ska skickas. Grattis!

Eftersom jag bestämt att ha tema mat i bloggen den här veckan så vill jag att utlottningen ska följa temat. Det innebär att jag frångår "projekt skicka vidare" den här veckan och lottar ut något nytt istället.

Veckans utlottning är ett paket innehållandes en säsongsguide från EkoMatCentrum och teprover på ekologiskt te ifrån tedags.nu. Det är ett rött (Honeybush natur), ett svart (Ceylon OP) och ett grönt (Sencha) te.

För att delta i utlottningen ska du via en kommentar på det här inlägget eller ett mail till mig tala om hur du utnyttjar överbliven mat.

Eftersom jag vill premiera de som följer det jag skriver kommer de som deltar och som tidigare (innan det här inlägget skrevs) kommenterat ett icke-utlottningsinlägg att få två lotter i dragningen.

Lycka till!

15 kommentarer:

  1. Åhh teprover, nu vill jag vara med!

    Jag sparar alla slattar och smårester. Dom går att ha i en matlåda eller dryga ut någon måltid med. Men mitt bästa tips är att servera olika rester som en måltid. Det kan vara några kalla potatisar som steks, lite pasta att värma i micron och till det någon köttbit, någon korv och kanske lite köttfärssås och så grönsaker förståss. Barnen älskar när vi har restmåltid. Då finns det ju olika rätter att välja på som en buffé och alla blir nöjda.

    SvaraRadera
  2. Wok! Wok är lösningen på allt överblivet. Slänger gärna ner gamla kycklingrester tillsammans med den där halva paprikan och löken som legat och skräpat, och allt blir extra gott om man finhackar och rostar (i stekpanna) ingefära och vitlök i olivolja och strör över. Servera med ris eller nudlar.

    Grytor är också kanon. En bas av tomatsås med basilika och vitlök, sedan kan man slänga ner resterna av gårdagens stek eller ugnsbakade grönsaker och servera med ris eller matvete.

    Mackor ska inte underskattas! Köper man bara hem ett styck stenugnsbakat surdegsbröd kan man få en riktig festmåltid. Min favorit är att göra en röra av avokado, honung, lime och svartpeppar och ha som bas på brödet, sedan kan den sista biten skinka eller sallad få hamna uppepå. I avokadoröran kan man också röra ner det buljongkokta riset som blev över från igår.

    Dessutom är rester kanon att ha som matlåda. En bit kotlett här och lite couscous där, någonting jag alltid har hemma är matyoghurt - det kan man smaksätta med olika kryddor (chili, paprika, vitlök, salt/citronpeppar) och så blir allt gott. Keso oliv är också kanon till att "binda ihop" resterna med.

    Oooh! En sak till, jag måste tipsa om att ha med frukter i maten. Granatäpplebiten som blev över kan hamna i salladen, har man en burk ananas som står och dräller så släng i den i grytan! Eller ett äpple kan bli jättegott nerskivat i en sallad.

    En annan sak jag alltid har hemma också är en näve nötter. Hacka och släng det på resterna, piffar upp det hela!

    Sista grejen (för nu får jag väl sluta) är att steka ris med kryddor. Alla rester passar ihop med riset! Ner i stekpannan med det och rör ihop. Kalasgott!

    ~Linn
    rocketqueensblogg @ hotmail.com

    SvaraRadera
  3. Men vad kul med en tävling också!!
    Vet inte om vi är för glupska i vår familj eller om jag är tokbra på att beräkna, men vi får lite rester.
    Jag har dock en man som har matlåda till jobbet och han får restmat, blir det kvar pasta eller ris (som jag vet vi inte ska äta så mycket av) och inget "tillbehör" så fryser jag in bara det i färdiga fryslådor som går att fylla på med nåt som blir över en annan dag...åhh vad jag förklarar omständigt!

    Koka buljong och blanda ned som soppa brukar ju också funka med det mesta.

    Ses fram emot fler tips!//Eva

    SvaraRadera
  4. Först tack för boken jag kommer att få toppen...rester klart man ska ta tillvara på detta...själv fryser jag små rester i en plastburk för att sedan göra olika matsäckslådor av..pannkakor blir goda med köttfärssås i, korv blir pytt, fiskrester kan bli supergott i en gryta, risgröt blir en pudding, kramiz Maria

    SvaraRadera
  5. Lasagne av överbliven köttfärssås är ju en klassiker.

    Två nyupptäckta rätter som omedelbart blev favoriter hos mig är:

    Risplättar
    Rör ihop överblivet ris med ägg, riven ost, lite mjöl, salt och peppar samt lite pressad citron och cayennepeppar. Stek små plättar.
    Vi åt med tomatsås.

    Raggmunkar som blivit över har jag hackat i småbitar och sedan stekt upp i panna en kort stund - bara så de blir varma.
    Sedan slå på en skvätt vispgrädde och låta koka in.
    Ät med lingonsylt.
    Det här blev nästan en efterrätt med grädden och sylten...

    SvaraRadera
  6. Dottern Ellinor<. Hållbar utveckling, fattigdomsbekämpning, Ja jag lever som jag har blivit lärd,,Med en mor som är uppväxt i skog och natur och dessutom jobbar koperativt och i barnomsorgen är det inte konstigt alls, dessutom är det det ända rätta om det ska finnas något kvar till våra barn och barnbarn.
    Har just gjort en paj på julskinkan, rest i frysen så klart. Piroger med köttfärs är jättebra som matsäck, Alla mjölslattar blir till en nysorts limpa, allt om kan bli flingor hamnar i flingburken,,Lägg sedan till att du handlar på loppis och begagnat. Presenterna syr du själv, kassen till affären är hemmagjord....mm..mm. Ellinors ord..åker snart hem en vända till familjen för att andas lantluft..

    SvaraRadera
  7. Elände. Min långa kommentar försvann så det får bli en kortvariant...

    Vi får sällan rester och jag har lärt mig att om jag vill ha en lunchlåda så ska den fyllas INNAN maten kommer på bordet. Annars tycker jag att det mesta passar till pasta och Älsklingen tycker att nästan allt är "gott på smörgås".

    PS, Jag länkar:

    http://evamar.blogg.se/2010/february/guide-te-7-feb.html

    SvaraRadera
  8. Ofta blir det pittipanna på resterna

    SvaraRadera
  9. Jag brukar lägga i burkar och stoppa i kylen. Perfekt när man har brått på lunchen, eller när barnen kommer hungriga hem från skolan!
    = )

    SvaraRadera
  10. åh klart jag vill vara med! oftast blir det till en gratäng, ner med allt lite äggstanning eller ost och in i ugnen, eller så fyller jag en paj med det. är det grönsaker häller jag över lite tomatkross, tillsätter lite bönor och har en toppen sås

    SvaraRadera
  11. Kanske är det för sent att deltaga men jag provar. Pannkaka (Tjock) som blivit kvar steks upp till kvällsfikat och rullas i socker och kanel, omtyckt bland både gamla och unga. Dricks med mjölk till.

    Kram Olelsi / Nettan i Hälsingland.
    hockeytossan@hotmail.com

    SvaraRadera
  12. Jag vill gärna vara med och tävla.
    Det blir inte så mycket överbligen mat hos oss för jag beräknar vad som går åt till 2 personer. Blir det något kvar sparar jag i en burk i frysen och gör pyttipanna och steker varsitt ägg till. Blir det någon potatis kvar steker jag den efter ett par dagar och tar några korvskivor till eller det jag har i min burk i frysen.

    SvaraRadera
  13. Är gärna med i tävlingen ;)
    För mig är det självklart att återanvända överblivern mat; den blir nästan alltid de godaste rätterna. I princip är det ju bara att steka upp rester i form av kött/fisk/grönsaker tillsammans med t.ex. ris, nudlar eller potatis, gärna i nån slags "röra" à la pyttipanna eller fried rice/nudelwok.
    Smaksätt med nån god sås, och voilà! Sånt här brukar gå åt som smöt hemma hos oss på helgluncherna iaf ;)
    Kram
    choklad@gmail.com

    SvaraRadera
  14. Vi sparar alltid överbliven mat och äter det som lunch nästa dag, mamma tar alltid med sig rester som lunch på jobbet. Vi sparar både pengar och på miljön.

    Blackvampire_95@hotmail.com

    SvaraRadera