tisdag 19 januari 2010

19. Dusch och bad

För många är det få saker som är så skönt som att få lägga sig i ett varmt bad eller ta en dusch på morgonen. Själv har jag aldrig varit något större fan av det hela. Bad kan ju vara ganska skönt men när jag ser det smutsiga vattnet efteråt har jag svårt att se varför och dusch kopplas sedan länge ihop med vatten i ögon, mun och näsa. Minns att mina föräldrar fick mig att pliktskyldigt duscha iaf en gång i veckan när skolgymnastiken inte löste problemet. Hur gör jag då mitt duschande och badande miljövänligare?

Duscha istället för att bada
Det går åt mycket mer vatten för att fylla ett badkar än det går åt för att duscha. Har du ett badkar kan du enkelt testa själv hur mycket vatten du gör av med när du duschar genom att stoppa i proppen och duscha i badkaret istället nästa gång.

Snålspolande munstycke till dusch och kran
Har du ett snålspolande munstycke går det åt mindre vatten och du får ofta precis samma känsla när du duschar. Är du osäker på on du har ett snålspolande munstycke kan du lätt testa det själv: Vrid på max och mät hur lång tid det tar att fylla en tiolitershink med vatten. Ett snålspolande munstycke släpper ifrån sig ungefär 7 liter vatten per minut så tar det dig under en minut att fylla hinken är det dags att byta.

Välj kallt snarare än varmt
Det går åt mindre energi för kallt vatten än för varmt

Stäng av duschen
Du behöver inte ha duschen på medan du tvålar in dig eller schamponerar håret och kan på så vis spara in mängder med vatten

Kolla läckage
Ta för vana att regelbundet kolla så att inte kran och dusch droppar eller rinner.

Skaffa dig en duschsång
De säger att det inte behövs mer än fem minuter för att duscha så håll koll på tiden. Det finns t.ex. duschklockor med tidtagningsfunktion att få tag på men det miljövänligaste är förstås att följa traditionerna och sjunga i duschen.

Men jag vill bada...
Skaffa dig då någon att bada med för vad är väl bättre än att bada badkar tillsammans av miljöskäl... ;-)

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag hittade alldeles nyss din blogg genom din kommentar hos Bondjäntan.
    Ska bokmärka och komma tillbaka och fördjupa mig när jag har lite mer tid än jag har just nu.
    Ser ut som en blogg som passar mig.
    På återseende.

    SvaraRadera
  2. Jag har börjat sätta i proppen i badkaret då jag duschar, sedan väntar jag tills vattnet har kylts ned till rumstemperatur innan jag drar ur proppen!
    På så vis tar man till vara på värmen som finns i vattnet. :)

    SvaraRadera