onsdag 3 februari 2010

Lasse Åberg Collection

Den här bloggen är ju dedikerad åt miljövänliga saker och även om jag vet att begagnade saker är det man först ska titta efter så känner jag mig plötsligt köpnödig och detta efter något som jag verkligen inte behöver (absolut tidigast möjliga behov ligger åtminstone 9 månader bort i tiden om det alls skulle uppstå).

Jag är uppvuxen i en liten ort som heter Bålsta och som de allra flesta enbart känner till pga att tåg passerar där och att pendeltåget numera går dit ut. Något som inte lika många känner till är att Lasse Åberg bor där och även har öppnat sitt museum där. Han är kanske mest känd som figuren Stig-Helmer i sällskapsresan-filmerna men har också gjort sig känd för en enorm stolsamling, sitt samlande av musse pigg-relaterade föremål och sin glas- och porslinsserie med samma tema.

På Formex-mässan i älvsjö presenterades dock de första plaggen ur Lasse Åberg Collection - en babykollektion i ekologisk bomull. Till en början kommer kollektionen bestå av två olika motiv:
• Bamboo marmalade – Ett motiv där Lasse lekt lite med jättepandan och dess matvanor.
• Flygande hund – Inte bara en hundpilot utan också en ordlek med namnet på en fruktätande fladdermus.
Men det är meningen att kollektionen med tiden ska utökas till att inkludera mjukisdjur, tavlor, babyfiltar m.m.

Designen är en blinkning åt 1950-tal med en touch av sportighet, äldre tiders safarikläder och flygar-ess. Kläderna är designade av systrarna Kax efter en idé från Liberix och illustrationer av Lasse Åberg.

Plaggen beräknas nå butik under mars-april.

4 kommentarer:

  1. Godafton Heavenly Hel!

    Tack för Din medverkan i min Tävling.
    Alla som har en blogg får vara med
    oavsett vad man skriver om(fast jag skulle ju i och för sig inte vilja ha min tävling länkad, i en blogg med och om silikon tuttar).

    Ha en bra Söndag!

    kram
    Stevie

    SvaraRadera
  2. Åh vilka fina kläder, var ska de säljas?

    Kolla gärna upp vår blogg där vi granskar livsmedel, tipsar om bra mat för miljö & människa m.m.

    http://papabearandmamabear.blogspot.com/

    SvaraRadera
  3. Godmorgon!

    Tack för att Du vill vara med och tävla hos mig om Tingeling boxen.

    Ha en bra Onsdag!

    Kram
    Stevie

    SvaraRadera
  4. Barnkläderna från LASSE ÅBERG hittar ni hos lasselasseliten.se
    Välkomna!

    SvaraRadera