fredag 12 februari 2010

Steg 26. Bonus-, rest- och buffémat

Vi slänger en miljon ton ätbar mat per år i Sverige. En stor siffra men den blir större för det är inte bara maten som går förlorad utan också alla de resurser som använts för att odla, transportera, förvara och förpacka den. Lägg till alla de extra resurser som går åt för att ta hand om det avfall detta slöseri innebär. Det krävs ingen matematiker för att inse att det här inte är en hållbar utveckling och att det inte är bra för miljön. Särskilt inte när vi lever i ett samhälle där det finns gott om resurser för att hantera rester och få mat att hålla längre.

Jag är uppvuxen i en familj där det ansetts lyxigt att gå på buffé eller ta sig iväg på kinarestaurang och äta tre små rätter. Mamma tog alltid vara på överbliven mat och jag har trevliga minnen av hemmalagad pizza och pytt (även om jag nog inte uppskattade det lika mycket som liten). Jag har dessutom en lillebror som alltid varit fascinerad av japanska saker så begrepp som Bento borde ha funnits i mitt medvetande långt tidigare. (Bento/obento är japanska för matlåda och en traditionell bento består ofta av flera små rätter).

Trots det har jag varit dålig på att ta vara på mina egna rester. Det var först nyligen jag skapade mig mina egna buffé-lådor i frysen - en grön för tärnade/rivna grönsaker som t.ex. potatis, morötter, lök, svamp, rödbetor och en röd för motsvarande i köttväg. Bägge lådorna kan förstås kombineras till pytt eller användas till andra saker - resterna i den gröna lådan kan stekas upp och serveras som det är eller till en ny köttbit och resterna i den röda kan bli grunden till en pastasås, läggas i en soppa eller på en pizza.

De mer exotiska grönsakerna som blivit över (eller riskerar att bli dåliga) hamnar i wook-lådan, den rivna osten har sin egen låda och så en för köttfärssås. Köttfärssåsen kan bli basen för en lasagne men för egen del använder jag den ofta för att göra tacotallrik. Nacho/tortillachips överströdda med färdig köttfärssås (direkt från frysen funkar utmärkt) och riven ost läggs på en tallrik - in i micron 1.5-3 minuter - tills köttfärsen blivit varm och osten smält. Släng över lite grönsaker - på bilden har jag använt resterna av den grekiska salladen jag åt till lunch, krossade tomater som blev över från gårdagens köttfärs blev en utmärkt egen tacosås med lite kryddor och lök i. Perfekt när man är ensam hemma och snabbt går det också.

Färsk frukt och bär som börjar se hängiga ut och inte kommer ätas upp hamnar i smoothie-lådan och mixas direkt från frysen med lite yoghurt och groddar och blir en bra frukost en stressig morgon. Bananerna skivas, fryses in och mixas sedan fortfarande frysta med en liten gnutta mjölk för att binda ihop det hela och blir en underbar bananglass helt fri från onödigt socker. Större mängder rester blir förstås matlådor (hela eller halva för att kompletteras senare när det blir en ny "halv" rest). I frysen har jag också en del hemmagjord sylt (tack mamma) och under sommaren kommer det nog hamna en del frukt och bär där i temporär förvaring innan syltning och saftning.

Mjukt bröd förvarar jag ofta i frysen så jag kan ta fram så mycket som behövs eftersom jag periodvis är ensam i hemmet men när jag har färskt bröd hemma som riskerar att bli dåligt går det utmärkt att torka det och göra egna krutonger eller pulverisera och lägga i ströbrödet tillsammans med smulorna från brödkorgen och de i botten på brödförpackningarna.

Det finns jättemånga olika sätt att ta tillvara på sin mat för att hindra att den slängs eller blir förstörd. Emelie i Resele gör bröd av sina grötrester, Ekomuppen tipsar om hur man kan göra pastagratäng och jag fick en hel del tips i kommentarerna till mitt utlottningsinlägg för ett par dagar sedan. Hjälps man bara åt med idéer och inspirerar varandra kan man hitta vägar att rädda det mesta.

Vilken mat tycker du är svårast att ta hand om?

2 kommentarer:

  1. Buffélådor - tack för tipset, vilken lysande idé! Den ska jag låna och testa.
    Använder själv frysen ganska strukturerat med råvaror (grönsaker, kött, fisk), färdiga portioner och skivat bröd. Egna, färdighackade grönsaker är en ytterligare förbättring.
    Har ofta undrat hur näringsvärdet påverkas av frysen, det sägs att det spelar mindre roll, du kanske vet?

    SvaraRadera
  2. Kollade lite snabbt i en bok om hemfrysning från 1968 (vilket resulterade i ett inlägg idag om att frysa mat). Redan då visste man att blir det varmare än -18 grader i frysen förlorar framförallt frukt och grönt c-vitaminer (och smakämnen). Fett härsknar också i frysen (därav kortare hållbarhet i frys för framförallt kött och fisk). Det finns säkerligen nyare rön men det jag sett i media om saken säger att det är försumbart och inte är värre än de förluster som ändå kan bli av hantering och tillagning.

    SvaraRadera