torsdag 11 februari 2010

Konsumentfråga - margarinet "Milda Eko"

Sent: Tuesday, February 09, 2010 1:25 PM
Subject: Innehållsfråga "Milda Eko"

Hej!

Jag skriver till er med anledning av er produkt ”Milda Eko”. På förpackningen står det ”vegetabiliskt fett” och ”vegetabilisk olja” men det framgår inte vilken vegetabilisk källa det är annat än att den är KRAVgodkänd.

Jag vill leva så miljövänligt som möjligt men KRAV godkänner vissa sorters palmolja eftersom den odlas ekologiskt och utan bekämpningsmedel. Dessvärre har det ju skövlats regnskog för att göra plats för en sån odling så det är en produkt som jag (och många andra miljövänner) inte kan ställa sig bakom och absolut inte vill konsumera.

Det jag skulle vilja veta är således vilken vegetabilisk olja produkten innehåller. Bilden på förpackningen antyder ju rapsolja men kombinationer av oljor är ju inte ovanligt.

Mvh

Helen

-------------------------

Sent: Thursday, February 11, 2010 16:27

Hej Helen,

Tack för ditt mail.
Milda eko innehåller raps olja och palmolja.
Dessvärre går det inte att framställa bredbart margarin på bara flytande oljor, som raps, det behövs även en del lite fastare fett,som palmolja.
Hoppas att du är hjälpt av svaret.


Vänliga hälsningar
Anulina Svensson
Konsumentkontakt
Unilever Sverige AB

2 kommentarer:

  1. Billigaste och naturligaste bredbara smöret kan du blanda själv genom att röra ihop smör och rapsolja. Om du vill undvika smör så skulle det förmodligen kunna ersättas med kokosfett, som dock enligt min mening smakar knepigt.
    Ett annat alternativ är nötsmör, alltså malda nötter av olika sorter. Tycker själv att mandelsmör smakar ljuvligt gott, och cashewsmör är ganska neutralt.

    SvaraRadera
  2. Nu tänkte jag ju ändå försöka mig på eget smör så då kan man ju lika gärna göra ett försök med en mer bredbar variant också. Helt utesluta mjölkprodukter lär jag inte göra än på ett tag - behöver lära mig mer innan jag vågar mig på sånt och är osäker på om det egentligen är ett bra val när det kommer till biologisk mångfald.

    Nötsmör lät onekligen spännande - jag antar att man tillsätter lite vatten också för att inte få det torrt? Och hur blir hållbarheten på sånt?

    SvaraRadera