fredag 19 februari 2010

Andra bloggar om mat

När jag satte mig att läsa ikapp bland blogginläggen hos de (alldeles för många) bloggar jag följer så fanns där en del mycket intressanta, bra och tänkvärda blogginlägg. Och då kände jag att det var bättre att passa på och tipsa er om några av de jag fann än att jag rabblar på om något som vanligt...

Ivan skrev: "Ekologisk lågprismat i landet Brunsås".
Det är ett tänkvärt inlägg om mat, ekologi och kvalitet med flera bra tips på enkla saker du kan göra själv. Så nu ska det göras smör här hemma - sonen som älskar att vispa saker (och ständigt tjatar om att vi ska baka) kommer bli mycket nöjd.

Johan skrev: "Varför ska eko kopiera det konventionella?"
Han tar upp ett mycket vanligt och intressant problem vi ställs inför idag när vi i mångt och mycket är tillvanda vid att saker ska smaka och se ut på ett sätt som inte stämmer med produktens naturliga form. Och hur uppfattar vi egentligen de ekologiska "kopiorna" av dessa falska produkter?

Papa Bear skrev: "Varför får korna inte behålla sina horn?"
Inlägget är förvisso gammalt (om man nu får säga gammalt om ett inlägg som är knappt två veckor gammalt?) men kul att läsa. Intressant är också uppföljningen på inlägget där Arla, Milko och demeter svarar på frågor kring "sina" kor. Trots att jag spenderade somrarna på min mosters gård på landet (där det finns gott om kor) skäms jag lite över att behöva erkänna att jag är uppvuxen med tron om att kor inte har några horn. Det var först nu jag ens tänkt på att kon på arlas logga (och för den delen sonens Mamma Mu-leksak) har horn. Man lär så länge man lever...

1 kommentar:

  1. Tack för det trevliga omnämnandet!
    Ta en djup bunke om sonen ska vispa smör - det kan svätta en del ;-)

    SvaraRadera