onsdag 17 februari 2010

Omvärdering av mål

Jag hade en plan om 365 steg på ett år men nu när jag närmar mig slutet av februari och jag ligger långt efter börjar jag känna att det blir ohållbart att genomföra det så snabbt. Dels för att jag hälsomässigt haft den sämsta början på ett år någonsin med sjukdomar som avlöst varandra men också för att det tar för mycket tid att göra de så som jag vill.

Jag skulle kunna skriva:
Steg X - källsortera tidningar
Steg Y - källsortera pappersförpackningar
Steg Z - köp laddningsbara batterier.

Då skulle jag utan problem klara av att dokumentera mina steg i ett rasande tempo (långt snabbare än det går att genomföra de eftersom varje sak kräver en del efterforskningar och åtgärder). Samtidigt känner jag att det jag skriver tappar i läsvärde om jag gör så eftersom varje steg är mer komplext än så. Det känns rimligare att utveckla varje steg litegrann med lite detaljer (t.ex. om skillnaderna mellan olika sorters laddningsbara batterier) eller förklaring av något som känns svårbegripligt (som t.ex. varför böcker och kuvert ska slängas i restavfallet när de är slut trots att de är gjorda av papper). Jag lär mig mer och då blir det lättare att genomföra och upprätthålla de förändringar man genomför och samtidigt ökar ju chansen att någon annan också lär sig något nytt. Alla steg innebär ju en miljömässig förbättring av mitt liv och ett mer ekologiskt 2010.

Nu när jag är tillbaka i sysselsättning heltid igen också efter en lång period av att gå hemma så tryter också tiden. Det blir alltid värre precis när man börjar något pga omställningen så jag hoppas att det inte är så här illa med tid och ork över efter en dag. Nu är klockan nio, sonen har precis slocknat (vilket är drygt två timmar tidigare än normalt) och jag känner mig redo för sängen trots att jag tog sovmorgon genom att hoppa över frukosten och klev upp vid sex imorse. Ser verkligen fram emot helg och barnledig vecka kan jag säga. Sockermonstret i mig får jobba hårt nu....

Nu är jag förstås nyfiken på era synpunkter. Jag är ju lite av en utmanings/tävlingsmänniska och föredrar att ha konkreta mål att jobba mot eller utmaningar som sporrar mig än att bara lunka framåt som det passar och vara nöjd över de steg jag tagit. Samtidigt måste ju målen vara rimliga och det som lät så lätt innan jag satte igång börjar kännas aningens övermäktigt om jag inte vill spendera semester och barn- och jobblediga dagar framför datorn med att lära mig mer och dokumentera steg.
Är det rimligare att satsa på ett färre antal steg (som är mer utförligt beskrivna och som krävt mer efterforskningar) än att stressa på processen med att genomföra många steg? Eller borde man satsa på temaveckor och dokumentera det man springer på inom ämnet istället? Vad vill ni helst läsa?

2 kommentarer:

  1. Jag tror som i allt annat, skynda långsamt! Hellre färre inlägg med kvalité än många framkrystade! Dessutom så bör man även tänka på hälsan, det får inte bli prestationskrav och ångest att blogga. Det ska vara roligt och givande annars får det va tycker jag!

    kram

    SvaraRadera
  2. Håller med Bondjantan. Som med alla förändringar så är det bättre att ta små steg i taget, det gäller både viktminskning, börja träna eller börja miljötänka.

    Sätt upp rimliga mål som du orkar hålla utan prestationsångest och blogga om dom som du vill. Då blir det bäst och intressantast att läsa.

    Lycka till!

    SvaraRadera