söndag 21 februari 2010

Om att använda frysen

Jag fick en fråga om förluster i näringsvärde för frysvaror och som med allting annat så upptäcker man ju nya saker om det här hela tiden. Jag tog mig dock ändå tiden att kolla lite i en bok jag har hemma (Hemfrysning av Georg Borgström - 1968). Boken är gammal men jag sprang på en del intressanta saker i den som jag tänkte att andra kanske kunde ha intresse av.

Frysvaror ska helst frysas in snabbt (-25 grader eller kallare). Sker infrysningen långsamt bildas iskristaller av vatten och det medför att vävnader söndertrasas så produkten ser mindre aptitlig ut och förlorar sin rätta konsistens.

Efter infrysning bör de inte förvaras varmare än -18 grader för då "växer" iskristallerna inne i vävnaden och produkten börjar förlora i näringsvärde. Redan vid -15 grader kan man spåra nerbrytning av färg- och smakämnen och förluster i främst C-vitamin. Värst drabbas förstås frukt och grönsaker - kött, fjäderfä och fisk är i näringsvärde jämnbördigt med färskvaran.

Fett härsknar även i frysen (även om det sker väldigt, väldigt långsamt) - det är därför feta livsmedel har en kortare livslängd i frysen än andra varor.

Frysvaror kan förstås också förlora i näringsinnehåll när de tinas. De flesta skall därför tinas i sin förpackning (så de inte förlorar vätska och blir torra) och långsamt (helst i kylskåp). Undantag är grönsaker som bör tillagas direkt från fryst och då kan läggas direkt i kokande vatten.

De flesta varor kan man tillaga direkt från fryst men bör upphetta på svag värme för att de inte ska förlora i näringsvärde och konsistens. Detta är extra viktigt vid större stycken - skivat är mindre känsligt.

Upptinade varor har en kort hållbarhet och bör tillagas omgående. De ska heller inte frysas om efter upptining utan att tillagas först. Om varor tinat ofrivilligt (t.ex. genom strömavbrott) kan de frysas om ifall de inte tinat fullständigt (och fortfarande luktar bra) - undantag är grönsaker och skaldjur som är extra känsliga för bakterier och inte bör frysas om.

Rester som ska ätas nästa dag bör inte frysas utan förvaras i kylskåp (eftersom frysen oftast drar mer energi och blir en dyrbar ersättning till skafferi och kylskåp).

Källa: Hemfrysning av kött, fisk, grönsaker, bär, bakverk och maträtter
en bok av Georg Borgström. Utgiven av Wezäta förlag, göteborg 1968
(finns ofta att få tag på för en billig peng via antikvariat och begagnat-marknaden på nätet)

4 kommentarer:

  1. Tack för en intressant blog :) Tänkte bara fråga om jag får vara med i din blogglista :) Du finns med i min redan på hemsidan.

    Ha en skön söndag!
    MVH Henrik

    SvaraRadera
  2. Att tina i kylen är ju även bäst ur energisparsynpunt.

    SvaraRadera
  3. Jag har en fråga som inte är direkt relaterad till inlägget.
    För några veckor sedan hade du en lista över mat som är "säsongsmat" i februari.
    Kommer du att fortsätta med likanande listor för varje månad.
    Jag skulle uppskatta det jättemycket, sånt är guld värt.

    SvaraRadera
  4. Önskas listor för varje månad så gör jag ett inlägg om det varje månad så du kan hålla dig uppdaterad.

    SvaraRadera