lördag 2 januari 2010

6. Ingen morgon utan kaffe eller te...

För väldigt många känns det inte som morgon innan de fått i sig sin första kopp kaffe eller te. Det är en vana som är väldigt svår att sluta med även om man lätt inser att varor som skeppats över halva världen och måste processas genom strömförbrukande maskiner innan du dricker de kanske inte är det bästa valet. Men något måste man ju kunna göra för att få sitt morgonkaffe/te att bli mer miljövänligt.

Miljömärkt
Det finns många miljömärkta alternativ att välja på i butikerna idag så det finns ingen som helst ursäkt att inte välja miljömärkt. I de flesta fall kostar det inte mycket mer än de icke miljömärkta alternativen heller. Kolla gärna ursprungsland på förpackningen eftersom korta transporter är bättre för miljön. Det här gäller förstås också tillbehör till sagda kaffe och te.

Koka, brygga, micra eller perkulera?
Sen vill man ju helst göra sitt kaffe/te på det miljövänligaste viset också och här finns det inget så enkelt som en enda maskin som är rätt för alla eftersom det helt beror på vilka alternativ du har och vilka dina rutiner är. Självklart är det ju en fråga om smak också och då kan det ju vara bra att titta på vad de olika alternativen innebär.
Eftersom det är svårt att få fram information om hur dessa maskiner tillverkats så får jag titta på det som jag som konsument enkelt kan få koll på nämligen strömförbrukningen.

En snabb jämförelse av för ändamålet typiska naskiner online hos elgiganten visade följande:
Kaffebryggare 850-1520 W
Kaffemaskin 1400-1700 W
Perkulator 800-875W
Spisplatta 1000-2000W
Vattenkokare 1000-3000W

Tittar man bara på det såhär så ser det ju ut som att perkulatorn är en vinnare eller hur??? Men sen är ju användningstiderna för maskinerna väldigt olika. En kaffebryggare eller perkulator står ju ofta på en lång tid, kaffemaskinen kanske behöver värmas upp och kan således inte servera dig ditt kaffe bums. Vattenkokaren värmer vattnet mycket fortare än spisplattan eftersom värmen är fokuserad på ett annat vis (därav den kända rekommendationen att använda just vattenkokare istället för att värma vatten på spisen). Mängden du ska göra har förstås också betydelse eftersom det kan gå fortare/ta längre tid.

Som experiment provade jag att tillreda samma mängd vatten med de två maskiner jag har i mitt eget hem:

kaffebryggare - 1000 W - 8 min 30 sekunder till färdig kanna
vattenkokare - 2000 W - 4 min 40 sekunder till färdig kanna

Tittar man på exemplet ovan ser man snabbt att min kaffebryggare kan stå på 9 min 20 sekunder för samma wattförbrukning som min vattenkokare. Det innebär att om jag är aktiv i köket och håller koll så att kaffebryggaren stängs av manuellt så fort kannan är färdig så förbrukar jag mindre ström genom att använda min kaffebryggare än att använda vattenkokaren. Skaffar jag mig en timer för samma ändamål så blir bilden en annan eftersom den också förbrukar energi(utöver det faktum att jag då skaffar mig ytterligare en pryl som tillverkats, transporterats osv). Värt att ta med i beräkningen är också att kaffebryggaren kommer att svalna fortare än vad vattenkokaren gör eftersom vattnet inte blir lika varmt.

Vattenkokaren är aningens snabbare för en mindre mängd vatten än vad kaffebryggaren är men ska jag bara göra en kopp kaffe/te så tjänar jag på att köra den en minut i micron. Om jag däremot skulle byta någon av maskinerna är det inte alls säkert att det förblir på samma vis eftersom tiden som maskinen är i bruk då kommer att förändras. En vattenkokare med bara 1000 W tar kanske inte dubbel så lång tid på sig och då kommer ju vattenkokaren att löna sig. Är jag däremot en slarver som gärna drar ut på mitt kaffedrickande över halva morgonen och inte vill ha kallt kaffe så kan det antagligen löna sig att på sikt byta min kaffebryggaren mot en som brygger till termos med automatisk avstängning.

Hur gör du ditt kaffe/te?

1 kommentar:

  1. Här kokas för fulla muggar... =) På landet finns inget annat som gäller.

    Härlig blogg!! *kram*

    SvaraRadera