lördag 9 januari 2010

12. Hjälp andra köpa mindre nytt

Än så länge har jag fokuserat en del på att minska förbrukningen av el och effektivisera användningen av en del saker i hemmet så nu tänkte jag att vi skulle kika lite på återanvändning. Nytt år brukar nämligen innebära lite av ett "bort med det gamla och in med det nya" för många människor. Vi ska skapa nya vanor, bryta levnadsmönster och bli bättre som människor och vad passar då bättre än en bortrensning av onödiga prylar.

Några av de bloggar jag följer har tagit upp det här ämnet och metoderna att rensa är olika. Ulrika Gabriel Inspiratör uppmuntrar folk att rensa ett område i veckan (stort eller smått efter tid och behov) och har en lång rad av människor som anslutit sig. Mamma Mimmi rensar istället bort 10 saker i veckan - en metod som jag själv ämnar anamma då jag sällan har tid eller ork för att rensa något riktigt ordentligt utan ständigt går och plockar och dyker på onödiga saker lite här och där. Vissa veckor blir det säkert fler än tio men det känns som ett bra mål.

Rensning betyder dock inte att du ska ta fram stora sopsäcken, slänga saker och raskt ge dig iväg till rean och köpa nytt. För det som samlar damm hos dig kan vara precis vad någon annan vill ha/behöver och tvärtom. Därför är det ju så mycket bättre om dina överblivna saker hittar nya hem. Och är det trasigt så ska det förstås återvinnas så långt det är möjligt.

Det finns idag massor av vägar att se till att dina överblivna saker får ett nytt hem. De kan säljas (blocket, tradera, ebay, second-handbutiker), de kan bytas (Swoppers.se) eller skänkas (skänkes.se, bortskänkes.se) bort eller lämnas till välgörande ändamål (myrorna) - allt efter tycke, smak och plånbok. Om du använder facebook och kan tänka dig att byta eller ge bort saker rekommenderar jag en sökning på "Bortskänkes/mottages/bytes" eftersom där finns flera grupper utifrån geografisk placering (minskade transporter ni vet...;-).

För egen del har jag instiftat en "Ge bort"-låda där flera av mina utsorterade saker hamnar och som alla som hälsar på hos mig uppmuntras att ta en titt i. Främst är det småsaker av ett ringa värde; videofilmer, pocketböcker, billigare dvd-filmer (som är för billiga att köpa nya för att det ska finnas ett värde i att sälja de vidare), enstaka köksföremål och annat "småkrafs". När sakerna legat där en månad utan att någon uttryckt sitt intresse för de skänks de vidare till välgörande ändamål.

Varför?
*Har du mindre saker behöver du mindre förvaringsutrymme, har mindre saker att göra rent, transportera när du flyttar, behöver mindre yta osv.
* Saker hamnar där de används och man slipper producera nytt för att uppfylla de behov som finns

Veckans utrensning för mig:
Pianisten (videofilm)
Oceans elven (videofilm)
Blå plastshaker
Fickplunta i glas
Shaker i glas
Tigerns Käftar av Tom Clancy
Två par större hårspännen
3 stora hårsnoddar
Koor-Maniar (rollspelsäventyr)
3 kärleksromaner
2 andra böcker

Vad har du själv rensat bort för prylar den här veckan?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar