söndag 3 januari 2010

7. Se över värmen i vinterkylan

Idag klev jag utanför husets ytterdörr första gången det här året (höll mig inne på nyår pga fyverkerigalna grannar och litet barn i mitt hushåll) och det slog mig hur kallt det var. Vi var knappt halvvägs till affären innan det stack i näsa och ögon på mig och jag insåg hur otroligt beroende vi är av värmen i våra hem. För även inne kan man lätt lockas att dra på sig ett par varma sockar och en extra tröja ibland...

Som boende i eget hus kan du på flera olika sätt påverka din värme genom att välja rätt sorts fönster, isolering och värmetyp och se över sin anläggning regelbundet. Som hyresgäst känner jag mig ganska låst eftersom jag till väldigt liten grad kan påverka vilken typ av värme jag ska ha utan är beroende av min hyresvärds goda vilja (även om det förstås går alldeles utmärkt att skicka mail till de och föreslå förbättringar, förändringar, miljövänligare lösningar osv. när jag nu inte kunnat hitta en bättre bovärd där jag bor). Det betyder inte att jag är helt utlämnad åt ödet och helt ska strunta i kapitlet värme...

Värme är ofta en energikrävande process vilket gör att lägre temperaturer förbrukar mindre energi. Således bör du försöka hålla en låg inomhustemperatur - många har idag onödigt varmt hemma. När du reser bort kan du ofta sänka värmen ytterligare litegrann och kanske har du något rum du sällan vistas i som också kan ha en lägre temperatur överlag.

Ytterligare ett par saker som kan göras:
* Se till att inga stora möbler blockerar elementen. Du vill ha ett flöde av värmen i lägenheten/huset och den påverkas ju förstås om saker är i vägen för värmekällan.
* Kolla att dina fönster är täta (tätningslist kan lätt införskaffas på eget bevåg om hyresvärden inte anser att det är deras bekymmer att se över).
* Dra ner persiennerna eller rullgardinen på natten för att minska värmeförlust genom fönstret (håll de dock inte nerfällda hela tiden - om sommaren när solen skiner in genom fönstret kan du dra nytta av solens värme).
* Stäng dörrar mot kalla utrymmen (balkong/veranda/vind)
* Låt maten svalna på bänken i köket (ställer du den i kylskåpet så belastar du både kylskåpets energiförbrukning med att kyla den och förlorar den värmealstring du annars kunnat få nytta av)
* Har man inga djur/barn/fumliga vuxna kan man låta ugnsluckan stå öppen en stund när man stängt av den för att få ut värmen i lägenheten

Har du fler tips på hur du kan påverka värmen?

4 kommentarer:

  1. Raggsockor och chili!
    :-)

    Kul att du lämnade ett spår så att jag hittade hit. Med spänning följer jag dina dagliga funderingar från och med nu!

    / Bondjäntan

    SvaraRadera
  2. Nu skäms jag lite - självklart borde jag tagit upp vädring i det här inlägget. Men på något vis känns det så självklart att man vädrar kort och intensivt och stänger av värmen. Eller?

    SvaraRadera
  3. Ett annat blogginlägg som tar upp just värmeläckande fönster:
    http://notbuying.blogspot.com/2010/01/smarta-fonster-kan-minska-energibehov.html

    SvaraRadera
  4. Man behöver inte ha ungsluckan öppen efter att man använt ugnen. Värmen kommer ut i lägenheten tillslut ändå, även om man håller den stängd. Det tar bara längre tid!

    SvaraRadera