söndag 17 januari 2010

18. Sängen

Efter att ha spenderat de senaste dagarna sjuk och mestadels i sängen så känns det förstås som en självklarhet att kolla upp hur man kan göra för att sängen ska bli mer miljövänlig. För egen del är jag dunallergiker och har vuxit upp med syntetiska täcken och kuddar - inte det bästa för miljö eller mig.

Att återanvända saker som redan finns goes without saying egentligen men förr eller senare kan man behöva titta på aspekten köpa nytt. Till min stora glädje fann jag snabbt att det finns massor att miljövänliga och ekologiska alternativ att välja bland - både när det gäller madrasser, påslakan, täcken och plädar och kuddar.

Ett par exempel:
* Klippans ekologiska ullplädar kan köpas hos Minthe

* Påslakan och örngott av ekologisk bomull från hildur

* Silkestäcken från Sengshui

* Miljövänlig stoppning till egna kuddar kan man köpa hos Sonjas textilateljé

* Madrasser, kuddar, täcken, barnsängar - massor av olika miljövänliga alternativ finns hos ekogrossisten

* Flera jättefina svanenmärkta sängar hos MiND

Hur miljövänlig är din säng?

2 kommentarer:

  1. Jag får nog titta in i Klippans Yllefabriks butik nästa gång jag tar en håltimmespromenad. Den ligger ju inte långt från "min" skola.

    SvaraRadera
  2. Har köpt madraser till ungarna via ekogrossisten! Finns det andra alternativ, det du?
    Vi vuxna sover på Hästens.

    Jag bloggar själv som Ekomamma på Örnsköldsviks Allehanda http://allehanda.se/mer/blogg?paper=ALLM&blogg=60

    Kika gärna! Jag har bloggat sedan i november 2009...
    /Nadia

    SvaraRadera