söndag 31 januari 2010

Förändringar

När man ägnar större delen av sin lediga tid åt att läsa om miljöfrågor för att lära sig hur man på bästa sätt ska värna om miljön slängs man mellan hopp och förtvivlan. Jag känner hela tiden att jag vill göra mer eller iaf att jag borde. Trots att det kanske inte låter så av mina "viktigpetter"-inlägg så är jag ju bara en glad amatör som jagar information om hur man blir miljövänligare. Det finns säkerligen ännu bättre sätt och känner du till något får du gärna dela med dig. Jag vill redan nu vara expert på det här och VETA vad man ska göra istället för att jaga sätt hela tiden.

Nu har jag ju hållit på en månad så jag kände att en utvärdering var på sin plats för att se om det faktiskt gör någon skillnad. Jag gjorde testen på klimatkontot.se för att se om det blivit någon skillnad och som du ser av bilden har mina första steg redan visat resultat. 4,1 har sjunkit till 3,3 men jag misstänker att det finns någon bugg i det hela eftersom jag lyckats med -0,2 i kategorin övrigt och även om jag är en flitig återvinnare känns det inte rimligt att man kan återvinna mer än jag konsumerar...


Men som sagt - jag nöjer mig inte här och känner att jag behöver något mer som utmanar mig och pressar mig att gå några steg till och fokusera på de förändringar jag vill göra. Därför var jag inte sen att hänga på Mamma Mimmis 11-månaders-utmaning när jag sprang på den i hennes blogg. Alla utmaningar är ju inte direkt relaterade till miljön men det kan vara skönt med lättare perioder eftersom jag samtidigt har mina egna steg att promenera vid sidan av.

Planen:
februari – sockerstopp
mars – köpstopp
april – matbudget 400 kr/vecka
maj – skippa svordomar
juni – tv-fritt
juli – 100% ekologiskt eller närodlat
augusti – 100% tillsatsfritt i maten
september – bilfritt
oktober – ha uppnått 25% klimatbantning
november – 100% vegetarisk kost
december – inte tala illa om någon eller något

En del privata justeringar av utmaningen måste det förstås bli. TV-fritt blir filmfritt (jag ser ju både filmer och tv-serier på datorn via t.ex. svtplay och voddler), bilfritt måste bli bussfritt eftersom jag inte åker bil osv. Kanske t.o.m. göra något mer - utmana er i en tävling om vem som ätit minst E-nummer under en vecka redan innan augusti? Hålla sopsorteringsfrågesport? Eller har du något annat bra förslag?

Vilka förändringar gör du själv för att leva miljövänligare?

1 kommentar:

  1. Bravo - mer utmaningar till alla! Välkommen till 11-månaders-utmaningen och hoppas vi kan få ännu fler med oss. Många små steg ska allt bli något stort så småningom, både för den lilla människan och för klimatet. Hälsar Mimmi med exakt 60 minuter kvar till sockerstopp - tror jag ska kränga en sista marmeladmacka till teet ;-)

    SvaraRadera