torsdag 11 februari 2010

Konsumentfråga - Arlas takåsförpackningar

Fredag 2010-01-29 10:07

Hej!

Läste på er hemsida om att ni planerar att byta till takåsförpackningar/Gable Top med och utan skruvkork på era produkter. De ekologiska "mjölkprodukterna" ska tydligen undantas och säljas utan skruvkork. Inkluderar "mjölkprodukterna" även sånt som fil och yoghurt eller är det bara de olika sorterna av mjölk ni menar?

Helen


--------------

Fredag 2010-01-29 15:20

Hej!

Tack för ditt mejl.

Alla förpackningar kommer att byta till Takåsförpackningar. Skruvkorken kommer antagligen att komma även på det ekologiska sortimentet eftersom vi har fått så mycket negativa synpunkter på att det är kladdigt att hälla ur förpackningen utan skruvkork.

Troligtvis blir det ingen skruvkork på den ekologiska mjölken.

Vänliga hälsningar
Arla Forum 020-996699


------

Personligen kan jag inte se vad det var för fel på tegelstensförpackningarna. Jag har inget minne av att jag någonsin upplevt att det är kladdigt att hälla ur de och de få gånger det har blivit kladd har det varit mitt fel och inte förpackningens.

Jag kan inte heller se någon miljömässig vinst med att införa takåsförpackningarna eftersom det t.o.m. går åt mer material (inkl. plast). Förpackningarna tar också mer plats vilket innebär mer luft i transporterna (eftersom de inte kan packas lika kompakt som tegelstensförpackningarna kunde).

Med andra ord - en alldeles utmärkt förpackning byts ut mot en som:
tar mer plats
kräver mer material (och miljövidrigare sådant)
innebär mer luft i transporterna
är svårare att placera i kylskåpet
är bökigare att källsortera
innebär ett större svinn i yoghurt och fil jag inte får ur förpackningen

Och allt detta bara för att några konsumenter vill kunna återförsluta förpackningen? Var är världen på väg egentligen?

Dessutom kan jag inte låta bli att reagera på "troligtvis blir det ingen skrivkort på den ekologiska mjölken". Troligtvis...

4 kommentarer:

  1. Håller helt med dig. Det är ett riktigt slöseri med de nya skruvkorksförpackningarna som inte går att tömma.

    Jag har varit påväg att skriva till Arla länge, men nu måsta jag göra det och framför amin åsikt.

    SvaraRadera
  2. Ju fler som hör av sig och klagar och undrar desto lättare blir det ju att göra de uppmärksamma på att valet av takåsförpackningen inte är det bästa så att de kanske sätter igång och undersöker möjligheterna till något bättre.

    SvaraRadera
  3. Hej

    Har ytterligare ett argument mot takåsen, mataffärer anser att de är för platskrävande. Nu har jag inte gjort en större undersökning men det är definitivt värt att kolla upp. Själv ämnar jag tillsvidare bojkotta produkter med takåsförpackning.

    Mvh/Anita

    SvaraRadera
  4. Det känns ju inte bättre av att veta att Arla inte är ensamma om eländesförpackningarna heller. Icas "I love eco"-serie har t.ex. flera av sina bärdrycker i samma eländesförpackningar...

    SvaraRadera