torsdag 14 januari 2010

17. Miljövänlig medicin

Te var det första jag tänkte när jag återigen vaknade med snuva. Det brukar ju bli lite bättre av något varmt att dricka och c-vitaminer och vitlök och kryddstark mat... Utan att ens ha reflekterat över det är alltså mina första val inte nässpray, antihistamin eller slemlösande mediciner utan gamla huskurer. Insikten om det fick mig förstås att återigen reflektera över miljöperspektivet när det kommer till mediciner idag.

Överallt ploppar det upp hälsokostbutiker som erbjuder oss det senaste av naturmedel och kosttillskott för att vi ska hålla oss friska, göra oss slankare eller lättare ge oss muskler. Tidningarna skriver om functional food som med vetenskap som grund ska ge oss ett mervärde i fysiologiska effekter och pushar för hur grönsakerna du äter ska sänka kolesterol och stärka immunförsvar. Naturmedicinernas tid är här!

Begreppet "naturmedicin" för dock snabbt mina tankar till svunna tider, helande stenar, illasmakande örtdekokter och kloka gummor. Folk dog i förtid och saker intogs med måtton som: Lite skit rensar magen och Det som inte dödar härdar. Trots det är det huskurerna jag vänder mig till i första hand. Iaf så länge de kommer i naturlig form - så fort folk plockar fram tinkturer och piller så känns receptbelagda läkemedel säkrare. För det som inte tar död på en kan iaf få en att må väldigt illa...

Det är absolut inget fel med att försöka förebygga sjukdom. Genom en hälsosam och varierad kost (för den biologiska mångfalden och ditt vitamin och mineralupptags skull) kan du såklart påverka. Och du kan ofta utan konstigheter få i dig flera ämnen som sägs göra under för hälsan (utan att för den skull behöva överdosera de). Flera miljömärkta produkter kan också minska problem som på sikt kan skapa behov av mediciner. Emelie skriver t.ex. i sin blogg om miljövidriga ämnen som används i produkter avsedda för barn.

Medicin och miljön
Ett första steg för miljön är att använda "mediciner" när du behöver de och inte annars och att inte överdosera. I bekantskapskretsen har jag gott om folk som i onödan använder både huvudvärkstabletter och nässpray - för säkerhets skull. Saltlösning kanske kan ersätta nässpray och att täcka hud med kläder och stanna i skuggan minskar klart ditt behov av solskyddsprodukter (som enligt apotekets egen sida innehåller både konserveringsmedel och miljöfarliga ämnen).

Läkemedel miljöklassificeras numera och informationen finns att läsa via FASS.se. Det är inte bara i samband med huvudvärk som det finns en hel uppsjö av preparat att välja på så även om du är känslig för något ämne kan det finnas ett miljömässigt bättre alternativ. Så ta för vana att fråga din läkare ifall det finns fler alternativ och be att de skriver ut det miljömässigt bästa alternativet. (Med största säkerhet kommer det leda till en stunds letande eftersom läkaren inte är påläst inom det området men det gör ju att du öppnar ögonen för ytterligare ett perspektiv i deras arbete).

Återvinna mediciner
Mediciner ska förstås inte ut i naturen igen eftersom de innehåller ämnen som är skadliga för den. My påminde mig i sin blogg om de insamlingspåsar jag sett när jag varit på apoteket. Det tog mig dock nästan 10 minuters letande på apotekets hemsida innan jag slutligen hittade en liten notis (under en beskrivning av apotekets arbete för hållbar utveckling):

"Apoteket samlar in överblivna läkemedel från allmänheten och skickar dem för destruktion"

Så nu vet ni - apoteket är de som ska ta hand om dina överblivna läkemedel. Nu har det dock blivit dags för mig att krypa ner under en filt, dricka lite varm ekologisk mjölk med närproducerad honung och se om jag inte känner mig lite piggare igen snart.

Vad är din bästa huskur mot förkylning?

4 kommentarer:

  1. Ett kvitto på varför det är så intressant att läsa andras miljöbloggar. Jag brukar ju anse mig själv vara ganska medveten, men mediciner har inte riktigt ingått i mitt tänk. Ja, att inte ta i onödan, förstås, men det handlar om annat än miljöpåverkan.

    Jag är för all del ingen storkonsument, men jag har lite krämpor som lindras regelbundet med kemikalier: huvudvärk, elak mensvärk och ett irriterande luftrörspip som kommer ibland på kvällarna. Och så nässprayen i förkylningstider.

    Jag ser fram emot ev svar på din fråga om huskurer, och gör en mental anteckning om att på allvar se över min medicinkonsumtion.

    Gillar din ambitiösa blogg :-)

    SvaraRadera
  2. Har fått ett par tips på andra ställen än i bloggen så jag delar med mig av de här också:

    För smärtlindring ska värmekuddar/värmepåsar på området som gör ont vara bra (och borde också gå att få tag på tämligen miljövänligt då de ofta är fyllda med frön). Massage eller tens ska också vara bra.

    Mitt eget knep för lättare huvudvärk är att dricka två glas vatten (huvudvärk kan ofta bero på vätskebrist har jag förstått) och sedan under ca 5-10 min göra följande avslappningsövning:

    Sitt still på en lugn plats. Blunda och föreställ dig följande: Ett stort vitt rent badkar. I din hand har du en genomskinlig kanna fylld av massor av mörka färger huller-om-buller som du sakta, sakta häller ut i badkaret och du ser hur färgerna skvalpar omkring i badkaret på sin väg mot avloppet.. Kannan fylls kontinuerligt på så du fortsätter hälla och ser hur färgerna gradvis blir ljusare och mer och mer genomskinliga tills dess att vattnet är rent.

    SvaraRadera
  3. Apropos det där med mat, så stötte jag på en kille på någon konferens som uttryckte det väldigt bra på engelska; I'd rather eat complete food, than completed food. Alltså hellre vanlig riktig, obesprutad väl sammansatt kost än att gå och knapra olika typer av mat med superbakterier tillsatt. Eller för den delen olika typer av tillskott (ofta nog från hälsokostbutiken).

    SvaraRadera
  4. Vanligt vatten är ännu bättre än mjölk, eftersom mjölken är slembildande. Och så får inte honungen bli för varm, men det vet du säkert redan. Krya på dig!

    SvaraRadera