torsdag 31 december 2009

4. Jag hade 40 ton gruvavfall på mitt finger...

Jag hade egentligen tänkt ta ett annat steg mot ett miljövänligare liv idag men en serie som sänds på SVT gjorde ett så starkt intryck på mig att jag känner att jag hellre vill dela med mig av det. Indirekt har det väl inneburit ett par andra steg mot ett miljövänligare liv också men de kommer jag att ta upp senare.

På SVT sänds en serie som heter Miljöresan (Eco Trip) där amerikanen David de Rothschild (arvtagare till en av världens största bankförmögenheter) utforskar några av våra vardagsföremål på deras resa från tillverkning till avfall.

Ett av avsnitten handlade om guld och vilka restprodukter som blir vid framtagningen av detsamma.

Visste du att 1 Guldring lämnar efter sig 20 ton gruvavfall???

Och inte bara det - det lämnar också efter sig giftiga kemikalier som använts i processen och är delaktigt i att skapa enorma gruvhål som är så allvarligt skadade av guldutvinningen att de inte kan användas till något annat.

Men eftersom guldhalten i de fyndigheter man utvinner ifrån idag är så låg har arbetet med att börja återvinna guld tagit fart. Det är långt billigare (och bättre för miljön) att smälta ner guld och göra nya smycken av det snarare än att spränga fram nytt.

I mitt smyckesskrin har det under en lång tid legat två guldringar - minnen av något som en gång var men sedan länge är förbi. Vet inte varför jag sparat de egentligen men jag kände en plötsligt längtan efter att göra mig av med de. Jag vill inte ha något så smutsigt i mitt liv när jag kan göra en god gärning i att sälja de till nersmältning och produktion av aningens mer miljövänliga smycken. För hur miljövidrigt guld än är så kommer folk att fortsätta köpa det även om jag själv inte längre tilltalas av det. Så idag har jag sålt mitt guld så det kan glädja någon annan i framtiden - ett renare miljösamvete för mig, mindre gruvavfall i mitt smyckesskrin, ett par kronor till i plånboken och chansen för någon annan att göra ett lite mer miljövänligt val... ;-)

Avsnitt ur serien Miljöresan sänds fortfarande på SVT men finns för en tid framöver också att se på online på svtplay.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar