lördag 30 januari 2010

Inspirerande dag

Efter att min förkylning som övergick i halsfluss fick mig att tappa stinget så har det varit svårt att komma igång igen. Men idag fick jag en inspirerande spark i baken igen så bli inte förvånad om det ploppar upp ett par steg om dagen de kommande dagarna.

Imorse beslöt jag mig för att under dagen besöka Energicentrum - en utställning straxt utanför Örebro där energi- och miljöföretag visar sina produkter och lösningar. De har precis bytt lokaler och idag hade de inflyttningsfest med ett par inbjudna föreläsare. Förvisso innebar detta besök en till synes onödig bussresa men jag ansåg att viss fortbildning för miljönytta nog måste anses som en ok resa och eftersom cykeln står fastfrusen utanför porten blev buss det uppenbara valet.

Först ut var Anna Levin, en köpstoppare som berättade om sitt beslut - vad som är svårt, vilka mervärden det fört med sig och saker man bör fundera över innan man börjar. Hon hade också delar av familjen med sig vilket gav ett utmärkt tillfälle att fråga även hennes barn och partner vilka intryck de fått och hur de upplevt förändringarna. Mycket givande föreläsning och en otroligt trevlig pratstund efteråt.

Näst på tur var Johanna Björklund (en av författarna till Mat & Klimat) och Ingela Wernheden Boberg (måltidspedagog) som höll en föreläsning med temat "Klimatsmart mat - finns det?". Väldigt mycket som togs upp är sånt jag redan lärt mig (blogginlägg kommer - nästa vecka har jag tänkt ska ha temat mat och handla om saker att tänka på när du väljer klimatsmart mat) men jag fick ett nytt tankemönster med mig hem som jag genast tänker sätta igång att använda.

"Utgå ifrån vilka vegetabilier du har hemma och välj sedan vad som ska ätas till!"

Att tänka som ovan är ju faktiskt ett utmärkt sätt att få in mer grönsaker och ett mer miljövänligt tänkande kring maten. Dessutom är det på något sätt mer rimligt eftersom det gröna är det vi ska äta mest av. De flesta av oss anser t.ex. att det är skilnad på "äppelpaj med sås" och "sås med äppelpaj" - så varför säger vi att vi äter "kött med grönsaker", "kyckling och potatis" osv.???

Det sista jag fick mig till livs innan jag valde att lämna lokalerna var information om projektet klimatpiloterna i Askersund och Laxå. I ett samarbete mellan bl.a. kommun och naturskyddsföreningen har ett antal hushåll bjudits in för att agera klimatpiloter. Tänken är att via coachning, föreläsningar och utmaningar inspirera och stimulera dessa att göra förändringar som minskar deras klimatpåverkan. Detta ska på olika sätt förmedlas till andra kommuninvånare för att inspirera och få de att reflektera över hur de påverkar klimatet och vilka förändringar de lätt skulle kunna göra.
Man har också som mål att via projektet identifiera de förändringar som måste göras av kommunen eller på nationell nivå för att underlätta för folk att göra de här förändringarna. Man kan ju hoppas att fler kommuner väljer att följa deras exempel.

Fick lite informationsmaterial med mig hem och så kunde jag inte låta bli att köpa med mig en bok. Så nu blir det soffan, te och läsning. Hur har din dag varit?

1 kommentar:

  1. Hej, hittade din blogg via Anna Levins dito på Na.
    Gissar att du var den "lite yngre tjejen" som lyssnade när jag var och blev utfrågad om klimatprojektet?!
    det var ju inte så många där så jag tror jag vet vem du är( du antecknade i ett litet block?)
    Hade ju lite svårt att fokusera med skrikande barn i bakgrunden.

    Spännande tankar du har, kommer att följa vad du skriver i fortsättningen.

    Ha det gott//Eva Sääv,Klimatpilot

    SvaraRadera