måndag 18 januari 2010

Utlottning 3 - Klimatsmart - Din guide till en miljövänligare vardag

Vinnare av förra veckans utlottning, ett exemplar av dvdfilmen "I elfte timmen" är Tom Samuelsson. Grattis! Jag hoppas filmen kommer inspirera till fortsatt miljöengagemang.

Projektet "Skicka vidare" fortsätter med en ny utlottning. För er som inte vet vad projektet går ut på så handlar det om att låta begagnade saker som man inte längre behöver "skickas vidare". Ett utmärkt sätt att spara på miljön och i det här fallet också att sprida kunskap.

Denna vecka är det ett exemplar av boken
"Klimatsmart - Din guide till en miljövänligare vardag"
från förlaget Alfabeta som lottas ut.

För att delta i utlottningen ska du via en kommentar på det här inlägget eller ett mail till mig dela med dig av ditt bästa vegetariska recept. Du har den här veckan på dig så måndag den 25 januari drar jag en vinnare.

Eftersom jag vill premiera de som följer det jag skriver kommer de som deltar och som tidigare (innan det här inlägget skrevs) kommenterat ett icke-utlottningsinlägg att få två lotter i dragningen.

Lycka till!

7 kommentarer:

  1. Jag är inte alls bra på att laga vegmat men eftersom jag gärna lär mig mer länkar jag så fler hittar hit och hoppas att recepten kommer som kommentar och inte via mejl:

    http://evamar.blogg.se/2010/january/bok-25-jan.html

    PS. Vilket smart sätt att premiera trogna besökare. Det har jag inte sett tidigare.

    SvaraRadera
  2. Kul tävling, speciellt idén om att skicka vidare :) Brukar ju nog själv göra så, med kläder, böcker och div. annat, med mina systrar. Men jag har inte riktigt tänkt på att man kan göra det "större" :)
    Tyvärr kan inte jag heller några vegetariska recept, så jag vet inte om jag kan delta i tävlingen. men jag måste fundera på saken! Vi brukar ju faktiskt laga kantarellsås ibland så...

    /F

    SvaraRadera
  3. Har fått en del förfrågningar via mail om vad jag menar med vegetarisk. Vegetarisk innebär ju att saker härstammar ifrån växtriket medan vegetarian är definitionen på en person som inte äter någon typ av kött. Jag utgår ifrån definitionen av vegetarian och kan således tänka mig att inkludera ägg, honung och mjölkprodukter i mitt begrepp (dvs saker producerade av levande djur).

    SvaraRadera
  4. Mitt eget favoritrecept (från middagsfrid.se):

    Majs- och kesoplättar
    125 g keso
    1 burk majs
    3 ägg
    1 dl vetemjöl/dinkelsikt
    2 krm salt
    1-2 msk olja
    (Egen variation: För söta plättar att servera med mosade bär eller sylt ha också i 0,5-1 tsk socker i smeten)

    Mixa eller mosa 1 burk avrunnen majs. Vispa ihop ägg och mjöl i en skål. Rör ner majs, keso och salt.
    Värm olja i stekpanna eller plättlagg. Klicka ut en matsked av smeten för varje plätt och bryn ca 2 min på varje sida.

    Serveras med kokta grönsaker (ex. morötter och kålrabbi) och texmexsås. Söta plättar serveras förslagsvis med mosade bär eller sylt.

    Texmex-sås
    1,5 dl gräddfil
    125 g keso

    Kryddmix:
    0,5 tsk chilipulver
    0,5 tsk spiskummin
    0,5 krm cayennepeppar
    0,5 tsk oregano
    2 krm salt
    1 pressad vitlöksklyfta
    (alt kryddmix:2 tsk tacokrydda, 1 krm salt)

    Blanda gräddfil, keso och kryddor.
    Fungerar även jättebra som dipp till grönsaksstavar

    SvaraRadera
  5. Mitt vegetariska favoritrecept är denna supergoda pajen som jag hittat på DN:s hemsida. Den är enkel att göra och OTROLIGT god.
    http://www.dn.se/mat-dryck/recept/zucchini-och-farostpaj-1.689482

    Jag brukar dock hälla lite salt över zucchini-skivorna och låta dra (rör om ibland) i ca 1 timme så att vattnet dras ut ur dem, istället för att skära bort kärnhuset. Och så brukar jag ha lite örtsalt i degen så att den blir lite smakrikare :)

    här är min länk:
    http://majblomma.blogg.se/timeaftertime/2010/january/klimatsmart-25-jan.html

    SvaraRadera
  6. Frukostmilkshake:

    1 banan
    2 dl bär
    2 dl naturell yoghurt (eller med vaniljsmak)
    1 msk linfrön eller en nypa groddar

    Kör snabbt i en mixer och servera. Vill du ha den kall kan du använda dig av frysta bär och fryst banan (perfekt sätt att rädda bananer som håller på att bli dåliga - skiva upp de och släng de i frysen). Det mesta ovan går också att hitta ekologiskt eller miljömärkt

    SvaraRadera
  7. Jag kan tipsa om en veggielasagne med squash som är bland det godaste jag nånsin ätit.

    450g fryst hel spenat eller 1kg färsk
    200g färska champinjoner
    400g färska tomater
    1 liten squash
    smör
    salt peppar

    Såsen
    2dl creme fraiche
    2dl vispgrädde
    2dl mellanlagrad riven ost

    Skölj och putsa champinjonerna, dela dem och smörstek på medelhög värme. Skölj och skiva zuccinin i halvcentimeter stora skivor. Salta lätt och stek skivorna i några minuter i smör.
    Skölj och skiva tomaterna, ta bort innandömet. Tina spenaten med lite smör, lägg den därefter i en ungssäker form, lägg den stekta svampen ovanpå och därpå zucchinin. Salta och peppra, lägg tomaterna överst och häll på creme fricje och ostsås (vispgrädde och smält riven ost). Grädda i 125 grader i 40 min, höj till 175 och grädda i ytterligare 20min.

    SvaraRadera