fredag 1 januari 2010

Eko 2010 - 365 steg...

Till en symfoni av smällande miljövidriga fyrverkerier inleds Eko 2010. Man kan ju tro att vuxna människor borde ha förstånd nog att låta bli fyrverkerierna men inte då. Precis som varje år ser man underåriga som hanterar fyrverkeripjäser. Smällarna som var poppis när jag växte upp var ju för farliga så de förbjöds och ersattes av små raketer istället (för saker som exploderar och dessutom blir mindre förutsägbara eftersom de också rör på sig är ju ett bättre alternativ???). Precis som varje år ser man vuxna som smäller av stora fyrverkeripjäser straxt bredvid hyreshuset de bor i (precis utanför balkongdörren var det värsta jag såg i år - tack och lov för att det är franska balkonger...).

Utöver att mellan 250-300 personer får föras till sjukhus i Sverige pga skador från fyrverkeripjäser orsakar de även en del bränder. De är också ansvariga för en del utsläpp av metaller (mätningar uppvisar ökningar av bly, krom, nickel, titan, mangan, koppar, kobolt, kadmium och även förhöjda halter av arsenik) och så förstås nerskräpning. Allt detta för bara ett par hundralappar - låter som ett kap eller hur? Att smällarna dessutom skrämmer både människor och djur får du med som en liten bonus...

Personligen skulle jag aldrig komma på tanken att lägga pengar på den typen av ljusshow på himlen när det finns så mycket bättre saker man kan göra med sina pengar och ändå ha ett trivsamt nyårsfirande. Behöver jag lite ljusshow finns det gott om diskotek, konserter och shower som kan fylla mina behov utan att sprida ut metaller i luften....

365 steg mot ett miljövänligare liv är planen. Jag har tjuvstartat lite men det innebär ju bara att nästa gång det är nyår så har jag hunnit med några fler.

Vad tänker du åstadkomma 2010?

Helen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar