torsdag 21 januari 2010

Ordning på mina steg

Jag fick ett mail med en förfrågan om varför jag inte skrivit något om transporter än - trots allt är det ju det område som anses bidra till mest utsläpp av koldioxid. Och mina förändringar och steg mot ett miljövänligare liv borde väl ändå börja där de gör störst skillnad?

Enligt boken Klimatsmart beräknas en genomsnittlig svensks personliga utsläpp av koldioxid vara nästan 6 ton koldioxid och se ut ungefär såhär:
32 procent - transporter
24 procent - livsmedel och dryck
20 procent - rekreation (sport, motion, resor, fritidshus)
16 procent - bostad
3 procent - hushållstjänster och förbrukningsvaror
3 procent - möbler och husgeråd
2 procent - kläder, skor

Mina steg har dock inte följt någon utsläppsmall eftersom det finns fler saker att ta hänsyn till när det kommer till miljön än bara koldioxidutsläppen. Faktum är att jag redan nu upplever det som svårt att balansera allting jag lärt mig - minskade utsläpp är inte alltid i balans med tanken om biologisk mångfald (för vad skulle hända med djurvärlden om alla blev vegetarianer?), närproducerat är miljömässigt bra men ställer till problem med världsekonomin (många U-länder skulle få svårt att klara sig utan sin export), vilka konsekvenser får minskad konsumtion för arbetsmarknaden? osv.

Sen spelar ju förstås vardagen och dess intryck in. När man dyker på något som känns omskakande (som t.ex. filmklippet som fick mig att sälja allt mitt guld) vill man ju engagera sig direkt. Och när saker tar slut eller går sönder blir det lämpligt att se över alternativen till nytt. osv.

Sen finns det ju förstås saker jag redan börjat göra men ännu inte kommit mig för att skriva om. Dels pga att jag varit (och fortfarande är) förkyld och dels för att jag saknar kunskaper jag vill ha innan jag skriver om det. Jag inväntar t.ex. svar kring en del återvinningsfrågor som poppat upp och funderingar kring mat som på olika ställen miljöbovs-klassats utan en för mig uppenbar orsak.

De närmaste dagarnas steg kommer bland annat att handla om tvätt, disk, batterier och pappersanvändning. Jag är dock öppen för andras intryck och funderingar så har du något du funderar mycket kring eller skulle vilja läsa om så skriv gärna en kommentar eller två så lägger jag in de i listan över saker att kika närmare på framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar