måndag 25 januari 2010

Webverktyg för att analysera mat ur miljösynpunkt

Egentligen satt jag och letade råd kring tvättnötter. Jag prövade nämligen det när jag var iväg till tvättstugan idag och funderade över om den extra omgången sköljning (pga rester från nötterna på kläderna) gör att det blir ett bättre eller sämre val ur miljösynpunkt egentligen. Det tillsammans med troligen längre transporter skulle ju kunna äta upp nyttan gentemot ett vanligt miljömärkt tvättmedel. Någon som vet?

Iaf - när jag satt här och letade runt så sprang jag på ett webverktyg där man kan analysera egna recept ur "näringsvärdes- och miljösynpunkt". Sajten heter Miljömat och jag fastnade för att titta närmare på en del livsmedel.

Tipsen och råden man får är förklarande och hade jag inte nyligen läst ett flertal dokument, hemsidor och böcker där man poängterar kossornas utsläpp av metan, skövling av regnskogar för att få fram kraftfoder till betesdjur, risodlingarnas utsläpp av växthusgaser och nyttan med att äta miljömärkt mat utan tillsatser hade jag säkerligen lärt mig mer. En del av uppgifterna är dessutom generella för produktkategorin men det än ändå tänkvärt. (Ex. Parmesan som det går åt 16 liter mjölk till för att göra 1 kg ost - till skillnad från andra hårdostar där det istället är 10 till 1 som gäller.) Ett enkelt sätt att få perspektiv på maten man äter. Prova du också!

5 kommentarer:

  1. Behöver man skölja extra när man använder tvättnötter?
    Det har inte vi gjort och vi har använt tvättnötter i några månader nu. Fungerar bra förutom att jag tycker att vitt inte blir helt vitt efter ett tag. Det vita har jag kört med vanligt miljömärkt tvättmedel då och då sista tiden.

    SvaraRadera
  2. Tack för ett bra tips - här kommer jag att hänga mycket.

    SvaraRadera
  3. Camilla - I alla de maskiner med tvätt jag körde igår blev det synliga spår (vitaktiga ränder) på kläderna och då behövs det ju uppenbarligen en extra sköljning.
    Grejen med nötterna (och för den delen tvättbollar) är ju att de ligger i maskinen hela tiden - även under sköljningen. Det innebär att de fortsätter utsönda ämnena även då och att rester blir kvar i kläderna om du inte sköljer kläderna separat efteråt. En del sajter som säljer nötterna rekommenderar att man kör tvättprogram utan sköljning om möjligt.
    Lite letande på nätet visade att jag inte var den enda med problemet och att det kan bero på ålder på nötter, dosering och "olika mycket använda" nötter i påsen. Men jag känner mig inte tröstlös utan kommer fortsätta mina försök genom att använda de för att göra eget flytande tvättmedel. Då försvinner ju "rest"-problemet.

    SvaraRadera
  4. Gör eget flytande tvättmedel:
    Koka upp 5 dl vatten (i vattenkokaren) och häll det över 50 g nötter.(Använder du kastrull kan du med fördel låta nötterna ligga i redan när du kokar upp vattnet). Låt blandningen dra i 10 min under lock. Sila den avkylda vätskan och förvara i kylskåp.

    Flytande tvättmedlet kan användas till:
    Tvätt, ca 3 msk, maskindisk ca 3 msk, som allrengöringsmedel, shampo, passar även till husdjur. Till fönsterputs 2 msk tvättmedel + 3 msk ättika.

    SvaraRadera
  5. Bra sida! Tack för tipset

    SvaraRadera