onsdag 6 januari 2010

Miljövänlig smärtlindring?

Idag hade jag tänkt skriva om spisen och vad man kan/jag tänker göra för att nyttja den på ett mer miljövänligt vis. Men kvinnobekymmer har kommit i min väg och istället har stora delar av min dag spenderats kvidande i soffan med ett barn som envisats med att hoppa eller klättra på mig för att ta reda på precis vilka ställen på mamma som gör mest ont. Får kompensera med dubbla steg inom kort helt enkelt.

Dagens smärtor fick mig iaf att fundera lite på vilka former av miljövänlig smärtlindring som finns egentligen. Mediciner i all ära men det är ändå en bunt kemikalier man stoppar i sig och det torde ju finnas miljövänligare vis än så för de tillfällen när värken inte är allt för illa men ändå skulle behöva lindras.

Akupunktur var det första som trillade in i mitt huvud och det fortsatte ut ungefär lika fort igen eftersom bara tanken på nålar som sticks i mig får saker att göra mer ont.
Värmepåsar används ibland och finns i flertalet miljövänliga material (så sent som ett par timmar innan jag fick ont gav jag bort min egen tygpåse med örter och frön i eftersom det är en form av lindring som inte fungerar på mig).
Massage känns rimligt men kräver ju närvaron av en medmänniska som inte är en trotsig fyraåring...

Någon som har koll på området och kan ge mig tips så jag kan läsa på?

2 kommentarer:

  1. Vad härligt att du verkligen tänker miljövänligt runt alla aspekter som kommer i din väg. Jag ser verkligen fram emot att följa dig under det här året och få inspiration på områden jag själv inte uppmärksammat än. Hoppas din smärta har lagt sig vid det här laget, men mina egna tankar går direkt till värme och TENS. Födde barn för ganska exakt ett år sedan och då var TENS-maskinen (som ger elektriska impulser och på så vis förvillar hjärnan att missa smärtimpulserna), varmt vatten i duschen och varma vetevärmare mina stora vänner. Kanske inte 100% miljövänligt med batterier i TENSen, men om man stoppar dem i batteriholken slipper man att stoppa kemikalier i sig (och som eventuellt senare landar i naturen.) Fram för värme...

    SvaraRadera
  2. Har man väl börjat är det svårt att sluta tänka på miljön och jag har insett att 365 steg faktiskt kräver att jag funderar lite till. Jag hade en plan och en lista med saker att börja med men den täcker nog inte mer än kanske de 100 första stegen att gå så det krävs ju en del informationssamlande.
    Provade aldrig TENS för egen del när jag skaffade barn men jag tror att jag har en bekant som har tillgång till det så det måste klart undersökas närmare.

    SvaraRadera