måndag 1 mars 2010

Earth hour 27 mars (eller x 24 h)?

Nu när vi precis ramlat in i mars är det en del prat om Earth hour. Earth hour är troligen världens största klimatmanifestation och sker genom en så enkel sak som att släcka ljuset (och stänga av annan onödig elförbrukande utrustning) under en timme. Den sista lördagen i mars mellan 20.30-21.30 går arrangemanget av stapeln.

Lördag den 27 mars 2010 mellan klockan 20.30-21.30 är det alltså dags. (28 mars figurerar dock felaktigt på ett par ställen).

Självklart ämnar jag delta men samtidigt känns det lite för lite. Jag klarar mig utan problem en timme utan ljus/onödig elektricitet vilket gör att det inte direkt från en kännbar effekt.

För inte så länge sedan såg jag första avsnittet av barnprogrammet Miljöhjältarna där en familj ställdes inför utmaningen att klara sig utan elektricitet i 24h. En utmaning att bita i tänkte jag och la det sedan på hyllan över saker att göra "någon gång". Men nu är det dags att göra ett litet försök. Ett antal inspirerade själar har nämligen bestämt sig för att utöka det hela och göra Earth hour till ett dagsprojekt - Earth day. (Earth day är dock ett väl använt namn för X antal högtider, projekt, events...). Jag sprang själv på det som ett event på facebook.

Lördag 27 mars 00.00 - 28 mars 00.00 blir det till att släcka ner - 24 h utan att tända en lampa, dator eller tv. Man skulle kunna kalla det elvärldens motsvarighet till köpstopp. Ingen elförbrukning som inte är nödvändig. Kyl och frys får alltså stå på (om det behövs för att inte förstöra matvaror), värmen får vara igång (men vi pratar inga 25 grader i så fall), vattenkranar får användas (sparsamt) och spolning av toaletten tillåts av hygienskäl (även om det förstås brukar fungera utmärkt att inte spola varje gång om man som jag är ensam hemma då eller har mindre nogräknade familjemedlemmar). En del fuskar säkerligen och använder spisen men under 24 h går det alldeles utmärkt att äta kall mat så det är min plan.

Vilken version gör du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar