söndag 27 december 2009

365 steg mot ett miljövänligare liv

En av mina största inspirationskällor* har fått mig att inse att vi befinner oss i elfte timmen och att det är av största vikt att vi gör något för att ge en positiv påverkan på den planet vi alla delar. De senaste 50 åren har vi, mänskligheten, gjort mer avtryck på vår planet än de tidigare generationerna tillsammans och det är dags att stanna upp och börja ta några steg i rätt riktning.

Jag måste erkänna att jag i mångt och mycket levt som en miljöbov allt för länge. Slösat med el, vatten, överkonsumerat och struntat i de larmrapporter som överflödar media. För vem kan väl ställa om sin livsstil på en dag? Och ärligt - visst blir man lite trött? Du får inte äta ditten och inte äta datten och du ska göra si och så. Men behöver det vara så jobbigt? Kan man inte göra livet som miljövän till något roligt? En spännande utmaning? Jag tror det och jag hoppas att den här bloggen ska kunna inspirera dig att ta några steg tillsammans med mig.

Mitt mål är att under 2010 ta 365 steg mot ett miljövänligare liv. En sak om dagen är verkligen ingen större uppoffring och det finns massor av saker du kan göra som varken kostar skjortan eller innebär så stor skillnad på din livskvalitet.

Är du redo?

Helen


* Stephan Bäckman som driver bloggen "I elfte timmen"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar